25 kwietnia 2016

Pierwsze kursy ED250 do Kołobrzegu

Jak część z Was pewnie już wie i zauważyła, w sobotę 16 i 23 kwietnia odbyły się jazdy „Pendolino” do Kołobrzegu. Miały one związek z uruchamianym 30 kwietnia 2016 roku połączeniem EIP Kołobrzeg – Kraków Główny. Jak to było? 16 kwietnia jednostka Pendolino w KołobrzeguED250-012 po zakończeniu kursu Rzeszów – Gdynia Główna, udała się do Kołobrzegu jako pociąg techniczny. Na miejscu zjawiła się przed 19:00, po czym po kilku godzinach postoju, pociąg wrócił do Gdyni. Tydzień później – 23 kwietnia – do Kołobrzegu (tym razem z Warszawy) przyjechał ED250-014. Na miejscu oficjalnie odbyła się prezentacja pociągu.

Co to jest Pendolino?

Nasze ED250 to nic innego jak złożone z 7 wagonów elektryczne zespoły trakcyjne. Brzmi znajomo? Nie jest to EN57, ED72 ani nic takiego 🙂 To nowa konstrukcja, produkowana przez Alstom. Nie chcę tu podawać za i przeciw odnoszących się do zakupu i wykorzystania tych pociągów. Skupmy się na tym, co PKP Intercity podało w swojej broszurce:Kabina ED250

  • 402 miejsca siedzące, z czego w 2 klasie 343;
  • maksymalna prędkość 250 km/h, maksymalnie pociąg jedzie u nas 200 km/h, a w trakcie testów na CMK osiągnięto 293 km/h;
  • masa bez pasażerów – 395,5 tony;
  • łączna długość – 187,4 metra;
  • zasilany napięciem 3kV DC, 15 kV AC 16 2/3 Hz, 25 kV AC 50 Hz;
  • moc trakcyjna na kole – 5500 kW.

Jak ma wyglądać pociąg obsługiwany przez ED250?

Pociąg z Kołobrzegu do Krakowa Głównego, kursujący od poniedziałku do soboty, będzie wyjeżdżał o 5:47. Do celu dotrze o 14:14. Po drodze wysiąść można np. w Gdyni, Gdańsku czy Warszawie. Kurs powrotny (poniedziałek – piątek i niedziela) wyjeżdżać ma z Krakowa o 13:38 i dojeżdżać do Kołobrzegu na 22:15. Średnia prędkość na trasie do Krakowa wyniesie ~102 km/h. To sporo, w porównaniu ze średnią jaką oferuje IC „Szkuner” (~58 km/h). Należy też zauważyć, że ED250 pokonuje 862 km, a „Szkuner” 686 km.

Co z biletami?

3PKP Intercity chwali się promocjami w stylu SuperPromo, czy Wcześniej. Co to znaczy? Korzystając z oferty wcześniej, możemy nabyć bilet tańszy o 10, 20 lub 30% od ceny bazowej. SuperPromo to bilety w zryczałtowanych cenach. Oczywiście obie oferty są ograniczone pulą miejsc, więc nie możemy liczyć, że na chwilę przed odjazdem zakupimy coś taniego.

Przykładowe ceny, sprawdzane 25 kwietnia, dzień wyjazdu 30/31 kwietnia:

  • Koszalin – Gdańsk Główny – 49 zł;
  • Kołobrzeg – Warszawa Centralna – 161,10 zł;
  • Słupsk – Kraków Główny – 159,20 zł (na 2 maja);
  • Koszalin – Kraków Główny – 139,30 (przedsprzedaż na 25 maja);
  • Koszalin – Warszawa Centralna – 123,90 zł (przedsprzedaż na 25 maja).

Na ofertę SuperPromo udało mi się „załapać” w tych przykładach tylko w relacji Koszalin – Gdańsk Główny. Ceny biletów z miesięcznym wyprzedzeniem (Koszalin – Kraków/Warszawa) łapią się na -30%. Opłaca się? Każdy policzy to na własnej kieszeni. Oczywiście są od tego ulgi (póki co) np. dla studentów. Jeszcze lepiej ma grupa pracowników kolejowych, których to podróż takim pociągiem kosztuje 24 zł, bez względu na trasę i datę zakupu.

Facebook