18 lutego 2016

Ścieżka rowerowa Połczyn Zdrój – Złocieniec

Punkt początkowy ścieżki rowerowej znajduje się w miejscu dawnego przejazdu kolejowego na drodze wojewódzkiej nr 163. Niestety nie ma tu żadnego parkingu, stąd na poboczu można zaparkować 2-3 samochody osobowe. Osoby, które chciałyby przyjechać większym samochodem z rowerami, mogą zaparkować w mieście. Do ścieżki rowerowej wybudowany jest chodnik.

Punkt końcowy zlokalizowany jest w Złocieńcu w okolicach przystanku kolejowego Grotniki. Można tam bez problemu dojechać samochodem i zostawić go na parkingu przy ogródkach działkowych. Dojazd od strony miasta jest oznakowany, ale trzeba być spostrzegawczym, żeby nie minąć ostatniego zjazdu.

Opis ścieżki podzielony jest na kilka części:

1. Połczyn Zdrój – Zajączkowo Połczyńskie
2. Zajączkowo Połczyńskie – Dobino
3. Dobino – Toporzyk
4. Toporzyk – Gawroniec
5. Gawroniec – Chlebowo
6. Chlebowo – Cieszyno
7. Cieszyno – Grotniki

Ścieżka została wybudowana na nasypie byłej linii kolejowej z Połczyna Zdr. do Złocieńca (część linii Grzmiąca – Kostrzyn). Linie kolejowe pozbawione są dużych wzniesień, stąd ścieżka nie jest trudna. Co prawda różnica wysokości od Połczyna Zdr. do Dobina wynosi 100 metrów, ale mimo wszystko nie powinno to stanowić większego problemu.

Najważniejsze informacje:

  • przejechanie całej ścieżki zajmie od 2,5 do 5 godzin, w zależności od ilości postojów i zaawansowania rowerzysty,
  • przed wyjazdem lepiej zaopatrzyć się w napoje i coś do jedzenia, gdyż po drodze trudno będzie coś kupić – sklepy znajdują się w wioskach nawet 2 km od ścieżki,
  • trasa dostępna jest dla rowerzystów jak i rolkarzy, ruch jest mały więc jest bezpiecznie,
  • jadąc ścieżką warto zatrzymać się na dłużej nad jeziorem Siecino,
  • wzdłuż trasy można zaobserwować pozostałości po linii kolejowej: słupki z kilometrażem, wgłębienia po podkładach, budynki dworcowe, rampy, przejazd kolejowy z widocznymi szynami czy leżący po bokach tłuczeń,
  • za przystankiem Cieszyno warto zatrzymać się w miejscu, gdzie miała być wybudowana autostrada Berlin – Królewiec, widać tam zaawansowane prace ziemne,
  • cała ścieżka posiada nawierzchnię asfaltową.

 

Wybierz odcinek:
strzałka oznacza kierunek, w którym wykonywane były zdjęcia

1 2 3 4 5 6 7

Archiwalne rozkłady jazdy:
1. 1964/65
2. 1966/67

364a

364b

Facebook