2 marca 2016

Światowy ranking kolei dużych prędkości

Polska, która jeszcze do niedawna nie posiadała taboru kolei dużych prędkości, znalazła się w zestawieniu 20. przodujących w tej kategorii państw na świecie. Pendolino, pokonujące w naszym kraju niektóre odcinki tras z prędkością 200 km/h, zapewniło nam 16. miejsce w zestawieniu ogólnym. Biorąc pod uwagę szczegółowe dane rankingu, dostrzeżemy, iż koleje dużych prędkości w Polsce dotrzymują kroku krajom europejskim, które dodatkowo mają od nas większe doświadczenie w tej dziedzinie.

Francja tylko nieznacznie wyprzedza nas (o jedyne 0,12%) w kategorii liczby mieszkańców, którzy mają dostęp do kolei dużych prędkości. Dodatkowo bilety na jeżdżace po Polsce pociągi Pendolino są znacznie tańsze niż koszt przejazdu francuskimi liniami TGV.

W przypadku Portugalii, znacznie lepiej rozwinięta siatka połączeń niż w Polsce (24,56% w stosunku do 0,51%) dostępna jest mniejszej grupie za znacznie wyższą cenę. Koleje szybkich prędkości w Portugalii rozpędzają się także jedynie do 220 km/h.

Uwzględniając osiągalną prędkość, ceny, przystosowanie sieci oraz wielkość obsługiwanej populacji, nie pozostaje niespodzianką, iż światowym liderem jest Japonia. Kraj ten zaprezentował pierwszy tabor kolei dużych prędkości już w 1964 roku i do dziś, osiągając zawrotną prędkość 603 km/h, przoduje na światowym rynku technologicznych innowacji.

Pomimo tego, iż Japończycy są światowymi liderami kolei dużych prędkości, to prawdziwymi pionierami tej gałęzi transportu byli Niemcy. Pomiędzy 1899 a 1903 rokiem prowadzili oni eksperymenty na odcinku 72 km pomiędzy Marienfelde i Zossen, podczas których pociągom udało się osiągnąć prędkość 210,2 km/h. Niestety, prototypy nigdy nie zostały użyte w codziennym transporcie. Późniejsza bariera 300 km/h utrzymywała się bardzo długo. Dopiero w latach 50. XX udało się ją przekroczyć Francuzom i dokonali tego pociągiem SNCF Class CC 710.

Na całym świecie jedynie 4,6% ludności posiada dostęp do sieci kolei dużych prędkości. Obecnie, by sprostać oczekiwaniom związanym z kosztami podróży oraz pokonywaniem długich odcinków trasy w jak najkrótszym czasie, trwają prace nad 17 418 km linii. W przeważającej większości znajdują się one na terenie Azji.

Czytaj więcej na stronie www.goeuro.pl

Facebook