Poniżej przedstawiłem sygnały nadawane przez poszczególne grupy tarcz.
Tarcze ostrzegawcze. Informują o sygnale nadawanym przez semafor, do którego się odnoszą. Wyróżnić można tarcze ostrzegawcze świetlne i kształtowe.
![]() |
Os1 – semafor, do którego odnosi się tarcza, wskazuje sygnał stój. |
![]() |
Os2 – semafor, do którego odnosi się tarcza, wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z największą dozwoloną prędkością. |
![]() |
Os3 – semafor, do którego odnosi się tarcza, wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nieprzekraczającą 100 km/h. |
![]() |
Os4 – semafor, do którego odnosi się tarcza, wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nieprzekraczającą 40 km/h lub 60 km/h. |
![]() |
Od1 – semafor, do którego odnosi się tarcza, wskazuje sygnał Sr1 – stój. |
![]() |
Od2 – semafor, do którego odnosi się tarcza, wskazuje sygnał Sr2 lub Sr3 zezwalający na jazdę. |
![]() |
Ot1 – semafor, do którego odnosi się tarcza, wskazuje sygnał Sr1 – stój. |
![]() |
Ot2 – semafor, do którego odnosi się tarcza, wskazuje sygnał Sr2 – wolna droga. |
![]() |
Ot3 – semafor, do którego odnosi się tarcza, wskazuje sygnał Sr3 – wolna droga ze zmniejszoną prędkością. |
Tarcze manewrowe. Informują o możliwości odbycia jazdy manewrowej. Występują w wersji kształtowej, a także świetlnej: światło niebieskie – jazda manewrowa zabroniona, światło białe – jazda manewrowa dozwolona. Dodatkowo do wyświetlania sygnału „jazda manewrowa dozwolona” przystosowane są niektóre semafory świetlne. Sygnał ten nie występuje na semaforach wjazdowych.
![]() |
M1 – jazda manewrowa zabroniona. Dysk w kształcie rombu o kolorze niebieskim z białą obwódką. |
![]() |
M2 – jazda manewrowa dozwolona. Dysk w kształcie rombu o kolorze niebieskim z białą obwódką w położeniu poziomym. |
Tarcze rozrządowe. Ustawiane są na tzw. górkach rozrządowych, czyli miejscach, gdzie odbywa się formowanie pociągów towarowych poprzez odpowiedni rozrząd wagonów. Występują w wersjach kształtowej i świetlnej.
![]() |
Rt1 – pchanie zabronione. |
![]() |
Rt2 – pchać powoli (nie szybciej niż 3 km/h). |
![]() |
Rt3 – pchać z umiarkowaną prędkością (nie szybciej niż 5 km/h). |
![]() |
Rt4 – cofnąć. |
![]() |
Rt5 – podepchnąć skład do górki. |
Tarcze ostrzegawcze przejazdowe. Informują maszynistę o stanie urządzeń na przejeździe do którego się odnoszą. Stosowane są przy przejazdach kategorii B i C.
![]() |
Tarcza ostrzegawcza przejazdowa wygaszona – stan zasadniczy. Urządzenia na przejeździe nie pracują. |
![]() |
Osp1 – urządzenia na przejeździe, do którego odnosi się tarczą są niesprawne. Jazda przez przejazd z prędkością nie przekraczającą 20 km/h. |
![]() |
Osp2 – urządzenia na przejeździe, do którego odnosi się tarczą są sprawne. Jazda przez przejazd z największą dozwoloną prędkością. |